Työnantaja, kenen brändiä rakennat rekrytointiviestinnässäsi?

Rekrytointiviestintä on puhtaimmillaan työnantajabrändin rakentamista ja potentiaalisten osaajien houkuttelua yrityksen palvelukseen.

 Kuva Bethany Legg, Unsplash

Kuva Bethany Legg, Unsplash

Vielä hakuilmoitusvaiheessa brändiin ja sen näkyvyyteen panostetaan. Sen sijaan vähemmälle huomiolle jää brändin markkinoiminen hakuprosessin jälkimmäisessä vaiheessa eli yhteydenpidossa yrityksen ja työpaikkaa hakeneiden välillä.

Jos olet ulkoistanut koko rekrytointiprosessin, etkä ole tarkkana, oma brändisi voi jäädä tässä viestinnässä toissijaiseen rooliin. Yrityksesi sijaan alihankkijasi voi hyödyntää työpaikkaa hakeneille lähetettäviä kiitos mielenkiinnosta -viestejä markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa.

Yrityksesi brändi pääosaan kaikessa rekrytointiviestinnässä

Jotta yrityksesi ei jäisi sivuosaan, edellytä palveluntarjoajalta, että organisaatiosi nimi näkyy vahvasti kaikessa rekrytointiin liittyvässä viestinnässä. Nykyaikainen tekniikka ei aseta esteitä muuttaa käytäntöjä ja vaatia palveluntarjoajalta enemmän näkyvyyttä toimeksiantajan brändille.

Työnantajayritysten sisällä pitäisi kehittää henkilöstöhallinnon, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyötä, jotta myös rekrytointiviestintä olisi strategialähtöistä ja viestinnän sisältö olisi yhdessä pohdittua.

Hakijaviestinnässä luodaan mielikuvia yrityksestä

Jokainen hakija voi olla työnantajalle potentiaalinen asiakas. Rekrytointipalveluita tarjoavat yritykset ovat ymmärtäneet tämän erittäin hyvin. Muutaman virkkeen yritysesittelyllä sähköpostin lopussa saadaan näppärästi näkyvyyttä alihankkijan brändille ja palveluille esimerkiksi seuraavasti: ”… is the preferred international partner in providing Leadership and Strategic Human Resource Solutions that correspond to our clients' business challenges.”

Tarkkaan hiottu markkinointiviesti jää hyvin mieleen. Älä luovuta tällaista paraatipaikkaa ja viestintämahdollisuutta alihankkijalle, vaan hyödynnä sitä itse. Voit markkinoida omaa brändiäsi ja tavoittaa samalla potentiaalisia asiakkaita. Jokaisessa hakijassahan saattaa olla myös bisneksentekomahdollisuus – eikö niin?

Hakijat voivat arvioida alihankkijan sijaan sinun toimintaasi

Brändimarkkinoinnissa on olennaista selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja käsityksiä yrityksen palveluista ja toiminnasta. Joissakin kiitos mielenkiinnosta -viesteissä palveluntarjoaja pyytää viestin lopussa työnhakijalta palautetta omasta toiminnastaan: ”Ystävällisesti pyytäisimme sinua antamaan meille palautetta täältä - - - kiitämme etukäteen arvokkaasta palautteestasi.”

Tämä on kustannustehokasta ja halpaa. Onko se kuitenkaan oikea paikka kysyä palvelusta, etenkin jos ainut kohtaaminen hakijan ja palveluntarjoajan välillä on muutama sähköpostiviesti?

Sen sijaan, että alihankkijasi pyytää palautetta itsestään, sinun yrityksesi voisi lisätä linkin hakijalle lähtevään viestiin ja kartoittaa näin maineeseen ja työnantajakuvaan ja liittyviä tekijöitä.

Mitä paikkaa työnhakija haki?

Hakemuksen rekisteröiminen rekrytointifirmojen sähköisiin järjestelmiin voi johtaa työnhakijaa harhaan. Samalla kun hän hakenut toimeksiantajalla avoinna olevaa tehtävää, hänestä on saattanut tulla palveluntarjoajan pysyvämpi asiakas.

Tällaisen kuvan voi saada esimerkiksi erään rekrytointijärjestelmän automaattisesti lähettämästä sähköpostiviestistä: ”Kiitos rekisteröitymisestäsi xxx-sivuille. --- päivitä siis profiilisi --- oman profiilisivusi kautta saat nopeasti kuvan siitä, mitä työpaikkoja olet hakenut, mitä ilmoituksia olet tallentanut …”

Tietääkö työnhakija näissä tilanteissa tehneensä myös avoimen hakemuksen? Vastaväittäjät voivat todeta, että sehän on hyvä asia, koska siinä palvellaan työnhakijaa. Kyllä, mutta eettisesti epäilyttävää on, jos esimerkiksi toimeksiantaja ei tiedä asiasta. Samoin työnhakija voi yllättyä jättämästään avoimesta valtakirjasta.  

Hakijaa saatetaan myös kiittää kiinnostuksesta palveluntarjoajaa kohtaan, vaikka ainoa mahdollisuus hakea työpaikkaa on kirjautua alihankkijan järjestelmään: ”Kiitos mielenkiinnosta - - - kohtaan ja kauttamme avoinna ollutta työtehtävää kohtaan.”

Silmiinpistäviä ovat ne rekrytointifirmojen sähköisten järjestelmien lähettämät viestit, joissa rekrytoivan yrityksen nimeä ei mainita ollenkaan. Jos nimi mainitaan, se ei aina ole pääosassa. Tavallisimmin viesteissä vahvistetaan hakemuksen rekisteröiminen alihankkijan järjestelmään esimerkiksi näin: ”Kiitos lähettämästäsi hakemuksesta! Tietosi on tallennettu järjestelmäämme.” Lähettäjänä saattaa näkyä ”noreply@alihankkija”.

PS Osuuskunta Mediakollektiivi palvelee teitä mielellään myös työnantajabrändiin ja rekrytointiviestintään liittyvissä asioissa.

 

Arja Lerssi-Lahdenvesi

Filosofian tohtori (journalistiikka), KTM (tietojohtaminen), HHJ

Viestintäkonsultti, muutosjohtamisen valmentaja

arja.lerssi-lahdenvesi@mediakollektiivi.fi